سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه اندیشناک پایان است، از فرو رفتن در آنچه نمی داند، باز ایستد و هرکه ندانسته به کاری بشتابد، خود را خوار کند [امام صادق علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :19
بازدید دیروز :11
کل بازدید :504610
تعداد کل یاداشته ها : 179
103/1/28
5:39 ع
موسیقی
مشخصات مدیروبلاگ
 
عبدالله عاصی[94]
عبدالله هستم بنده خدا و از کثرت گناهان مشهور به عاصی

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

کلام عامل ارتباطی انسان ها و کلمات حاملان مفاهیم می باشند.برترین کلام آن است که از خالق بی همتا رسیده باشد که هم از جهت چینش حروف و ایجاز و زیبایی بی نظیر است هم از لحاظ حمل مفاهیم بلند معنوی و نشان دادن مسیر حرکت آدمی و غایت سعادت بشر یکتاست.قرآن کریم به عنوان کلام خداوند و کتاب هدایت انسان و معجزه شگفت و جامع الاطراف رسول مکرم اسلام صلوات الله علیه وآله نوری است که از جانب خدای نور نازل شده تا چراغ راه ما باشد.
ولقد یسرنا القرآن لذکر فهل من مدکر
 

در این مقال بخشی از آیات نورانی و تاثیر گذار قرآن را برای بهره
 گیری از این کتاب آسمانی می آوریم تا از فیوضات لایتناهی آن مستفیض گردیم و نصب العین راه خود قرار دهیم.با وجود آنکه هیچ ترجمه ای نمی تواند رساننده معانی وسیع آیات قرآن باشد اما امید است به زودی ترجمه آنها نیز به آیات اضافه گردد.

الله لا اله الا هو الحی القیوم لاتاخذه سنه و لا نوم له ما فی السموات و ما فی الارض من ذاالذی یشفع عنده الاه باذنه یعلم ما بین ایدیهم و ما خلفهم و لا یحیطون بشیء من علمه الا بما شاء وسع کرسیه السموات و الارض و لا یؤده حفظهما و هو العلی العظیم (بقره/255)

خداوند جز او معبودی نیست اوست زنده پاینده.اورا کسالت و خواب فرا نمی گیرد.آنچه در آسمانها و زمین است برای اوست.چه کسی جرات آن را دارد که به شفاعت برخیزد مگر به اذن او.هرآنچه مقابل دیدگان آنها و پشت سرشان است را می داند و هیچ کس بر هیچ چیزی از علم او احاطه ندارد مگر آنچه که او بخواهد.آسمانها و زمین را گسترانیده و نگهبانی و حفاظت آنها بر او آسان است و اوست همان بلندمرتبه با عظمت.

افلایتدبرون القران ام علی قلوب اقفالها (محمد/24)

آیا در قرآن تدبر نمی کنند یا بر قلبهایشان قفل زده اند؟

قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله و یغفر لکم ذنوبکم والله غفور رحیم (آل عمران/31)

ای پیامبر بگو اگر خدا را دوست می دارید پس از من پیروی کنید تا خدا شما را دوست بدارد و گناهانتان را ببخشد و خداوند آمرزنده مهربان است.

ومن یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب و من یتوکل علی الله فهو حسبه ان الله بالغ امره قد جعل الله لکل شیء قدرا (طلاق/2و3)

و هرکس از خدا بترسد و تقوا پیشه کند خداوند برای او روزنه امیدی قرار می دهد و از آنجا که گمان نمی برد او را روزی می دهد و هرکس بر خدا توکل کند پس خداوند برای او کافی است همانا خداوند امور را به سرانجام می رساند.خداوند برای هر چیزی اندازه ای مشخص تعیین کرده است.

لینفق ذوسعه من سعته و من قدر علیه رزقه فلینفق مما ءاتاه الله لایکلف الله نفسا الا ما ءاتاها سیجعل الله بعد عسر یسرا (طلاق/7)

هر صاحب مالی از مالش انفاق کند و هر کس روزیش بر او تنگ شد پس از آنچه خدا به او داده انفاق کند.خداوند تکلیفی را تعیین نکرده مگر بر آنچه که داده است.خداوند بعد از سختی به زودی راحتی قرار خواهد داد.

فان مع العسر یسرا ان مع العسر یسرا (انشراح/5و6)

پس همانا بعد از هر سختی آسانی است.بعد از هر سختی آسانی است.

قل لن یصیبنا الا ما کتب الله لنا هو مولانا و علی الله فلیتوکل المؤمنون (توبه/51)

بگو مصیبتی به ما نمی رسد مگر آنکه خداوند بر ما نوشته باشد اوست که مولا و صاحب اختیار ماست و بر مومنان واجبست که به او توکل کنند.

فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره و من یعمل مثقال ذره شرا یره (زلزال/7و8)

پس هرکس به اندازه ذره ای خوبی کند می بیند و هرکس به اندازه ذره ای بدی کند می بیند.

اعلموا انما الحیوه الدنیا لعب و لهو و زینه و تفاخر بینکم و تکاثر فی الاموال و الاولاد کمثل غیث اعجب الکفار نباته ثم یهیج فتراه مصفرا ثم یکون حطاما و فی الآخره عذاب شدید و مغفره من الله و رضوان و ما الحیوه الدنیا الا متاع الغرور سابقو الی مغفره من ربکم و جنه عرضها کعرض السماء و الارض اعدت للذین آمنوا بالله و رسله ذلک فضل الله یؤتیه من یشاء والله ذوالفضل العظیم ما اصاب من مصیبه فی الارض و لا فی انفسکم الا فی کتاب من قبل ان نبرأها ان ذلک علی الله یسیر لکیلا تأسو علی ما فاتکم و لا تفرحو بما آتاکم و الله لا یحب کل مختال فخور (حدید 20تا23)

بدانید که زندگی دنیا چیزی جز بازیچه و سرگرمی (کودکی و نوجوانی) و زینت (جوانی) و فخرفروشی میان خود (میانسالی) و زیادکردن مال فرزند (پیری) نیست.مانند بارانی که به موقع ببارد و گیاهی از آن بروید و کافران را شگفت زده کند و آنگاه ببینی که زرد و خشک شود و بپوسد و در آخرت عذاب شدیدی (برای دنیاپرستان) و آمرزش از سوی خدا و رضایت (برای مومنان) خواهد بود و زندگی دنیا چیزی جز فریب ناچیز نمی باشد.به سوی مغفرت پروردگارتان سبقت بگیرید و به سوی بهشتی که عرض آن مانند عرض آسمان و زمین است و برای کسانی که به خدا و فرستادگانش ایمان آوردند آماده شده است.آن فضل خداست که به هرکه بخواهد می دهد و خداوند صاحب بخشش بسیار است.هر مصیبتی که در زمین و از طرف خودتان به شما می رسد در کتاب خداوند قبل از آنکه دنیا را ایجاد کند موجود می باشد همانا آن بر خدا آسان است.تا بر آنچه از دست می دهید دلتنگ نشوید و بر آنچه بدست می آورید دلشاد نگردید و خداوند هیچ متکبر خودستایی را دوست ندارد.

و من اعرض عن ذکری فان له معیشه ضنکا و نحشره یوم القیامه اعمی (طه/124)

و هرکس از یاد من رویگردان شود پس همانا زندگیش سخت خواهد بود و او را روز قیامت کور محشور می کنیم.

اننی انا الله لا اله الا انا فاعبدنی و اقم الصلوه لذکری (طه/14)

همانا من همان خداوندی هستم که جز من معبودی نیست پس مرا بپرستید و نماز را برای یاد من بپا دارید.

و ذکر فان الذکری تنفع المؤمنین و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون ما ارید منهم من رزق و ما ارید ان یطعمون ان الله هوالرزاق ذوالقوه المتین (ذاریات/55تا58)

و یاد کن که همانا ذکر مومنان را سود می بخشد و جن و انس را خلق نکردم مگر برای اینکه مرا بپرستند از آنها رزق نخواستم و نخواستم که مرا اطعام کنند همانا خداوند روزی دهنده صاحی قوت و اقتدار ابدی است.

الله لطیف بعباده یرزق من یشاء و هو القوی العزیز من کان یرید حرث الآخره نزد له فی حرثه و من کان یرید حرث الدنیا نؤته منها و ماله فی الآخره من نصیب (شوری/19و20)

خداوند نسبت به بندگانش ملایم است به هرکه بخواهد روزی می دهد و اوست دارای قدرت شکست ناپذیر هرکس محصول مزرعه آخرت را بخواهد بر کاشته اش می افزاییم و هرکس محصول دنیا را بخواهد آن را به او می دهیم و در آخرت بهره ای نخواهد داشت.

ان ربک یبسط الرزق لمن یشاء و یقدر انه کان بعباده خبیرا بصیرا (اسراء/30)

همانا پروردگارت روزی را برای هرکه بخواهد گسترده و برای هرکه بخواهد تنگ می کند مطمئنا او به بندگانش آگاه و بینا است.

الذین ءامنوا و تطمئن قلوبهم بذکر الله ألا بذکر الله تطمئن القلوب (رعد/28)

کسانی که ایمان آوردند قلبهایشان به یاد خدا آرام می گیرد آگاه باشید که به یاد خدا همه قلبها آرام می گیرد.

هو الذی انزل السکینه فی قلوب المؤمنین لیزدادوا ایمانا مع ایمانهم و لله جنود السموات و الارض و کاه الله علیما حکیما (فتح/4)

او کسی است که آرامش را در قلبهای مومنان وارد می کند تا ایمان را با ایمانشان زیاد کنند و لشگریان آسمانها و زمین از آن خداست و خداوند دانای با حکمت است.

و ءاتاکم من کل ما سألتموه و ان تعدوا نعمت الله لا تحصوها ان الانسان لظلوم کفار (ابراهیم/34)

و هرآنچه خواستید به شما داد و اگر نعمتهای خداوند را بخواهید بشمارید عاجز از شمارشید اما یقینا انسان بسیار ستمگر و کافرپیشه است.

یا ایها الذین آمنوا اذکروا الله نعمت الله علیکم اذ هم قوم أن یبسطوا الیکم ایدیهم فکف ایدیهم عنکم و اتقوا الله و علی الله فلیتوکل المؤمنون (مائده/11)

ای کسانی که ایمان آورده اید نعمت خدا را به یاد آرید آنگاه که گروهی همت گماشتند که بر شما دست یابند و خداوند دست آنها را از شما کوتاه کرد و از خدا بترسید و بر مومنان واجبست که بر خدا توکل کنند.(امور خود را به خدا واگذار کنند)

یا ایها الناس اذکروا نعمت الله علیکم هل من خالق غیر الله یرزقکم من السماء و الارض لا اله الا هو فانی توفکون (فاطر/3)

ای مردم نعمت خداوند را بر خودتان یاد کنید آیا خالقی غیر خدا می باشد که شما را از آسمان و زمین روزی دهد؟هیچ معبودی جز او نیست پس به کجا روی می گردانید؟

و اما بنعمه ربک فحدث (ضحی/11)

و اما نعمت پروردگارت را یاد کن.

یا ایها الذین آمنوا اذکروا الله ذکرا کثیرا و سبحوه بکره و اصیلا هو الذی یصلی علیکم و ملائکته لیخرجکم من الظلمات الی النور و کان بالمؤمنین رحیما (احزاب/41تا43)

ای مومنان خدا را بسیار یاد کنید و هر صبح و شام تسبیح او بگویید.او همان کسی است که با ملائکه اش بر شما درود می فرستد تا شما را از تاریکی به سوی نور بیرون آورد و نسبت به مومنان رحمت فراگیر دارد.

فاما الانسان اذا ما ابتلاه ربه فاکرمه و نعمه فیقول ربی اکرمن و اما اذا ما ابتلاه فقدر علیه رزقه فیقول ربی اهانن (فجر/15و16)

پس اما انسان هنگامی که پروردگارش او را می آزماید و کرامت می کند و نعمت می دهد می گوید پروردگارم مرا گرامی و بزرگ داشته و اما هنگامی که او را امتحان می کند و روزی را بر او تنگ می گرداند می گوید پروردگارم مرا خوار و پست کرده است.

الله یبسط الرزق لمن یشاء من عباده و یقدر له ان الله بکل شیء علیم (عنکبوت/92)

خداوند روزی را برای هرکس از بندگانش بخواهد گسترده می کند و برای هرکه بخواهد تنگ می گرداند همانا او به هرچیزی دانا است.

فلا تعجبک اموالهم و لا اولادهم انما یرید الله لیعذبهم بها فی الحیوه الدنیا و تزهق انفسهم و هم کافرون (توبه/55)

پس اموال و فرزندان زیاد آنان تو را به شگفتی نیاندازد یقینا خداوند می خواهد آنها را به این چیزها در زندگی دنیا عذاب کند و نابودشان سازد در حالیکه کافرند.

فویل للمصلین الذین هم عن صلاتهم ساهون الذین هم یراءون و یمنعون الماعون (ماعون/4تا7)

وای بر نمازگزاران کسانی که نسبت به نمازشان سهل انگارند کسانی که ریا می کنند و مانع زکات و احسان به فقرا می شوند.

فی جنات یتساءلون عن المجرمین ما سلککم فی سقر قالوا لم نک من المصلین و لم نک نطعم المسکین وکنا نخوض مع الخائضین و کنا نکذب بیوم الدین حتی اتانا الیقین (مدثر/40تا47)

بهشتیان از مجرمان سوال می کنند چه چیز شما را به دوزخ فرستاد؟ گفتند: ما از نمازگزاران نبودیم و بیچارگان را اطعام نمی کردیم و همرنگ جماعت می شدیم و روز قیامت را در سخن و عمل تکذیب می کردیم تا اینکه اکنون به یقین رسیدیم.

خذوه فغلوه ثم الجحیم صلوه ثم فی سلسله ذرعها سبعون ذراعا فاسلکوه انه کان لا یؤمن بالله العظیم و لایحض علی طعام المسکین فلیس له الیوم ههنا حمیم و لاطعام إلا من غسلین (حاقه/30تا36)

(آنگاه ندا می رسد:) اورا بگیرید و غل و زنجیرش کنید و به سوی جهنم با صورت درافکنید سپس در زنجیری از آتش که هر یک ذرع آن (یک متر) هفتاد ذرع است اورا ببندید.همانا او به خداوند باعظمت ایمان ندارد و به مسکینان را طعام نمی دهد پس امروز هیچ دوست و خویشاوندی در اینجا ندارد و غذایی جز چرک و خونابه جهنم برایش نیست.

والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا (عنکبوت/99)

و کسانی که در راه ما تلاش کنند به تحقیق حتما و یقینا آنها را به راههای خود هدایت می کنیم.

ان الانسان خلق هلوعا و اذا مسه الشر جزوعا و اذا مسه الخیر منوعا إلا المصلین الذین هم علی صلاتهم دائمون و الذین فی اموالهم حق معلوم للسائل و المحروم و الذین یصدقون بیوم الدین و الذین هم من عذاب ربهم مشفقون ان عذاب ربهم غیر مامون و الذین هم لفروجهم حافظون (معارج/19تا29)

همانا انسان حریص خلق شده هنگامی که شری به او می رسد جزع و بی تابی می کند و هنگامی که خیری به او می رسد بخل می ورزد و منع احسان می کند به جز نمازگزاران آنها که نسبت به نمازهایشان پایدارند و کسانی که در اموالشان حق مشخصی برای نیازمند و فقیر وجود دارد و کسانی که روز قیامت را تصدیق می کنند و کسانی که از عذاب پروردگارشان می ترسند که همانا عذاب پروردگارشان بدون ایمنی است و کسانی که فروج خود را حفظ می کنند.(پاکدامنند)

یرید الله أن یخفف عنکم و خلق الانسان ضعیفا (نساء/28)

خداوند می خواهد که به شما تخفیف دهد و انسان ضعیف خلق شده است.

اقم الصلوه لدلوک الشمس الی غسق اللیل و قرآن الفجر ان القرآن الفجر کان مشهودا و من اللیل فتهجد به نافله لک عسی ان یبعثک ربک مقاما محمودا و قل رب ادخلنی مدخل صدق و اخرجنی مخرج صدق واجعل لی من لدنک سلطانا نصیرا و قل جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمه للمؤمنین و لا یزید الظالمین الا خسارا (اسراء/78تا82)

نماز را در وقت زوال آفتاب و تاریکی شب بپادار و همچنین قرآن صبح را که همانا قرآن صبح مورد نظر فرشتگان است و پاسی از شب را بیدار و متهجد باش که نماز شب خاص تو است تا پروردگارت تو را به مقامی شایسته برساند و بگو ای پروردگار من مرا در همه امور با قدم صدق داخل و با قدم صدق خارج کن و برای من حجت و دلیلی قرار بده که یاور من باشد و بگو حق آمد و باطل نابود شد همانا باطل نابود شدنی است و از قرآن هرآنچه مایه شفا و رحمت برای مومنین باشد نازل کردیم در حال که به ستمکاران چیزی جز خسارت نمی افزاید.

ولا تمش فی الارض مرحا انک لن تخرق الارض و لن تبلغ الجبال طولا (اسراء/37)

و در زمین با کبر و غرور راه مرو به یقین تو زمین را نخواهی شکافت و به بلندی کوهها نخواهی رسید.

و لقد خلقنا الانسان و نعلم ما توسوس به نفسه و نحن اقرب الیه من حبل الورید (ق/16)

و حقیقتا انسان را ما خلق کردیم و آنچه نفس او در او وسوسه می کند را می دانیم در حالی که ما به او نزدیک تر از رگ گردنش می باشیم.