سفارش تبلیغ
صبا ویژن
توانگرى و درویشى آنگاه آشکار شود که در قیامت عرضه بر کردگار شود . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :37
بازدید دیروز :23
کل بازدید :504845
تعداد کل یاداشته ها : 179
103/2/5
2:6 ع
موسیقی
مشخصات مدیروبلاگ
 
عبدالله عاصی[94]
عبدالله هستم بنده خدا و از کثرت گناهان مشهور به عاصی

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

ماه رمضان آمد و من سر به گریبان

در گیر هوا و هوسم خواب برفتم

قداقبل الیکم شهر الله

باز هم پس از یازده ماه انتظار ماه رمضان رسید . ماه آرامش ماه خیر و برکت . ماه دوستی . ماه محبت . ماه مناجات . ماه قرآن . ماه روزه . ماه دعا . ماه عبادت . ماه یاری و کمک و دستگیری . ماه مهربانیها و خوبیها . ماه زلالیها . ماه صفای دلها . ماه زندگی و در یک کلام : ماه خدا

خداوند یک ماه از سال را برای خود قرار داد تا از خستگیها و زشتیها و پلیدیها و درگیری های یازده ماه دیگر به این ماه پناه ببریم هرچه قدر خود را در ماههای دیگر آلوده کردیم در این ماه پاک کنیم قلبمان را که زنگار گناه گرفته جلا دهیم و از نو صیقل دهیم و برای یکسال دیگر روح و جسم خود را بیمه کنیم .

خداوند کریم و رحیم و غفار ماه رمضان را ماه رحمت و برکت و مغفرت قرار داده و به همه بندگانش بار عام داده تا در این ضیافت حاضر شوند . سفره بزرگی پهن کرده و فرموده بهره بگیرید اما هرکس به قدر ظرفیت و معرفت خودش استفاده می کند . هوشیار و عاقل آنکسی است که فرصت را مغتنم بشمارد و تا حد توان روح و تن خود را در این ماه از آلودگی ها بشوید و خود را به زینت تقوا و اخلاص زیور دهد و به خدای خویش نزدیک کند . مثل این ماه همان داستان معروفی است که عده ای وارد غاری شدند و به ایشان گفته شد هرچه می توانید از سنگهای این عار بردارید . برخی برداشتند و برخی کم برداشتند و عده ای هم گفتند سنگ به چه کارمان می آید و هیچ برنداشتند اما وقتی که از غار خارج شدند همه پشیمان بودند زیرا آنانکه توشه ای جمع کرده بودند حسرت زده از این بودند که چرا بیشتر برنداشتند چراکه تمامی سنگهای غار جواهرات گرانبها بود و آنانکه سنگی برنداشته بودند پشیمان تر از همه .

گفته اند که خداوند در ماه رمضان درهای دوزخ را می بندد و درهای رحمت و مغفرت بسوی بندگان باز می شود و گفته اند خداوند در هر روز و شب این ماه خیل عظیمی از بندگان گنهکار را مورد عفو و مغفرت خود قرار می دهد به گونه ای که هر روز دو برابر روز قبل می بخشد و این بخشایش ادامه می یابد تا شب عید فطر که خداوند باریتعالی به میزان تمامی کسانی در ماه رمضان بخشیده است در آن شب مورد غفران خود قرار می دهد و گفته اند شقی و بدبخت آن کسی است که ماه رمضان بر او بگذرد و آمرزیده نشود .

گفته اند که خداوند غالب قهار در این ماه شیاطین را در غل و زنجیر می کند و توانایی فریب و وسوسه ندارند پس اگر کسی در این ماه دست به گناه بیالاید یعنی انجام حرام جزو عادات و ملکه نفسانی او شده است که حتی بدون نیرنگ شیطان نیز خود مرتکب گناه میشود و دیگر نیازی به شیطان ندارد . شیطان رجیم به این فرد افتخار می کند چراکه خودش یک شیطان بالفعل شده است .

این ماه ، ماه نماز و دعا و روزه و قرآن و استغفار و مناجات و ذکر و عبادت و همدردی و کمک بدیگران است . خداوند ای نعمتها را به انسان ارزانی داشته تا از آنها برای آمرزش خود بهره گیرد و یکماه تمرین نیکی کند و در باقی سال آن را ادامه دهد و طعم لذتبخش زندگی سعادتمند همراه با انسانیت و مهربانی را بچشد .

ماه روزه؛ وقتی شکم از طعام خالی می شود نور معرفت جای آنرا می گیرد

اندرون از طعام خالی دار / تا در آن نور معرفت بینی

همه آفات و امراض روحی و جسمی از شکم است . بسیاری از بیماری ها از درست غذانخوردن ناشی می شود . خشم و شهوت به عنوان دو عامل اصلی همه جنایات و گناهان و پلیدیها از شکم نیرو می گیرند . اگر شکم و دهان کنترل شود انسان از مرتبه حیوانیت فاصله گرفته و امیال حیوانی و نفسانی را کنار می گذارد و جنبه روحانی و معنوی او تقویت می شود . آدمی پیوسته میان دو میل حیوانی و کمالات ملکوتی خود در تعارض است . همواره دو گرایش حیوانیت و انسانیت او را به خود می کشند و از آنجا برآورده کردن امیال نفسانی راحت تر و لذت آن نقدتر است زودتر انسان را به خود جذب می کند . عامل اصلی تقویت جنبه حیوانی آدمی شکم است . اگر انسان بتواند شکم خود را کنترل کند قدم بزرگی در مرتبه انسانیت خود برداشته است . بزرگان اولین دستوری که می دهند توجه به غذایی است که می خوریم . چه می خوریم و چگونه می خوریم . فلینظر الانسان الی طعامه !

ماه رمضان ماه روزه است ماه حفظ شکم و دهان . تمرین مواظبت بر خواسته های نفس . کمترین خواسته تن آدمی غذا است و ما در این ماه تمرین می کنیم که کوچکترین خواسته نفس خود را کنترل کنیم تا بتوانیم در بقیه سال مهار خواسته های دیگر نفس را در دستان خود بگیریم . گفته اند که روزه کمر شیطان را می شکند . روزه تمرین تقوا است . تمرین مهار خود . تمرین کنترل بر خشم و غضب و شهوت و انواع تمایلات حیوانی . تمرین تسلط بر فکر و روح و احساس و جسم و نفس خود . روزه انسان را قوی می کند . قدرت اراده انسان را بالا می برد . روح انسان را محکم می کند تا زیر بار مشکلات کمر خم نکند . از مصایب دنیا به جزع نیافتد و همواره با توکل به خداوند حکیم پیش برود . روزه سپر محکمی است که انسان بر قامت روح و جسم خود می پوشاند تا در برابر انواع آسیب ها مصون بماند .

ماه رمضان ماه قرآن است . قرآن هم چراغ هدایت است هم شفا بخش دلها . ماه رمضان ماه درمان انواع ناملایمات و بیماریهااست و قرآن نسخه شفابخش خداوند برای دلهای بیمار است . قرآن همه چیز را در خود دارد ولا رطب ولا یابس الا فی کتاب مبین . انس با قرآن ، رفیق شدن با قرآن زنگار از دل می زداید آرامش می بخشد شفا می دهد هدایت می کند تکامل می دهد و انسان می سازد . قرآن اکسیر شفابخشی است که خداوند در این ماه به بندگان ارزانی داشته تا بهترین حیات را در این دنیای پراز ظلمت و سختی داشته باشند . چراغی است که در این تاریکی محض راه را نشان می دهد و هادی انسان هایی است که قلب خود را با نور قرآن روشن کرده اند .

التماس دعا