سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سه چیز، دوستی به بار می آورد : دینداری، فروتنی و بخشش. [امام صادق علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :76
بازدید دیروز :57
کل بازدید :505506
تعداد کل یاداشته ها : 179
103/2/15
10:47 ع
موسیقی
مشخصات مدیروبلاگ
 
عبدالله عاصی[94]
عبدالله هستم بنده خدا و از کثرت گناهان مشهور به عاصی

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

مرحوم قاضی نور الله شوشتری گفته و نیز محدث قمى از کتاب «فضائل‏» شیخ فقیه ثقه جلیل القدر شاذان بن جبرئیل قمى که سید فخار بن سعد موسوى استاد محقق حلى از او روایت مى‏کند   حدیث کرده‏اند از براء بن عازب، که گفت: وقتى در محضر رسول خدا نشسته بودیم و بعضى از اصحاب نیز حضور داشتند و رؤساى بنى - تمیم که یکى از آنان مالک بن نویره بود خدمت رسول خدا مشرف شدند و مالک گفت: یا رسول الله علمنی الایمان یعنى بیاموز مرا که ایمان چیست؟ فقال له رسول الله:

ان تشهد ان لا اله الا الله، و انى رسول الله، و تصلى الخمس، و تصوم شهر رمضان، و تؤدى الزکاة و تحج البیت، و توالى وصیى هذا - و اشار الى على بن ابیطالب علیه السلام - و لا تسفک دماء و لا تسرق و لا تخون و لا تاکل مال الیتیم و لا تشرب الخمر و تؤمن بشرایعى و تحلل حلالى و تحرم حرامى و تعطى الحق من نفسک الضعیف و القوى و الکبیر و الصغیر، و عد علیه شرایع الاسلام.

«حضرت رسول الله در پاسخ او گفتند:

 ایمان آنست که شهادت به لا اله الا الله و به رسالت من از جانب خدا دهى، و نمازهاى پنجگانه را ادا کنى، و روزه ماه رمضان بجاى آرى، و زکات بدهى، و حج‏خانه به جاى بیاورى، و وصى مرا نیز دوست بدارى و اشاره کردند به على ابیطالب علیه السلام، و خون ناحق نریزى، و دزدى نکنى، و خیانت ننمائى، و مال یتیم را نخورى، و مسکر نیاشامى، و به دستورات و قوانین من ایمان بیاورى، و حلال مرا حلال و حرام مرا حرام بدانى، و حقوقى را که ضعیف و قوى و کبیر و صغیر بر تو دارند ادا کنى، و یکایک از دستورات را حضرت براى او شمردند».

مالک بسیار شاد شد و از غایت نشاط دامن کشان مى‏رفت و مى‏گفت: تعلمت الایمان و رب الکعبة. «به خداى کعبه سوگند که ایمان را آموختم‏».

و چون از نظر رسول الله دور شد حضرت فرمودند:

من اراد ان ینظر الى رجل من اهل الجنة فلینظر الى هذا الرجل

«کسى که دوست دارد به مردى از مردان بهشت نظر بیفکند به این مرد نظر کند».